#6 Noordereiland reis pt.1

Heyaa,

Dan eindelijk hier mijn eerste blog over mijn trip rond het noordereiland van Nieuw-Zeeland. We zijn vanaf Auckland via Rotorua en de Oostkust naar Wellington in het zuiden gereden en via de Westkust en Lake Taupo weer omhoog naar Auckland. De reis zou 15 dagen duren en we hebben een auto gehuurd om rond te kunnen reizen en te slapen in hostels en Airbnb’s. Samen met 4 andere meiden heb ik deze reis gemaakt. Ik had Sina en Kalyani, twee Duitse au pairs, al twee keer eerder ontmoet om de reis te plannen en met deze twee meiden zou ik ook de volle 15 dagen reizen. Marie, ook een Duitse au pair zou ons in de eerste week vergezellen en in Wellington geswitched worden door Katharina, die de tweede week mee zou reizen. Katharina is ook een Duitse au pair, hoe kan het ook anders haha..

Onze reis begon op zaterdagochtend en het was even wennen met elkaar, ik had Marie nog nooit gezien en de anderen amper gesproken. Daarnaast was onze gehuurde auto, een Nissan Tiida, erg fijn en groot genoeg maar wel anders dan mijn snelle Mazda. Het eerste weekend hebben we in Rotorua doorgebracht, deze stad heeft veel thermal activities maar staat ook bekend om de aanwezige Maori cultuur. Ook niet te vergeten is de geur die rond de hele stad hangt, de rotte eieren en zwavel geur is op de ene plek meer aanwezig dan de andere maar gelukkig wen je er al aardig snel aan, en na deze stad zijn alle andere zwavelgeuren ineens een stuk minder doordringend! We hebben twee parken bezocht, een 'thermal wonderland' waar we een Geyser hebben zien spuiten, mudpools hebben zien bubbelen en de oranje kleur van de Champagne pool hebben kunnen bewonderen. Er waren ontzettend veel mooie natuurwonderen, te veel om allemaal te benoemen helaas. Het tweede park was Whakarewarewa, en dat is al de verkorte naam, moet je nagaan. Dit was meer een dorp waar de Maori mensen ook echt woonden en thuis kwamen zodra de toeristen naar huis gingen en het park dicht was. De traditionele kookwijzen met het gebruik van de geothermal activities worden nogsteeds gebruikt, zo kan je op de foto zien dat er een maiskolf in het water hangt om gestoomt te worden om daarna te dienen voor het restaurant. De zwavelgeur kan je overigens niet proeven in het eten. Na dit park zijn we naar 'Kerosene Creek' gereden, een warm water rivier. We hebben onze bikini’s aangedaan en hebben in de winter gewoon in een rivier gebaden. Het was heerlijk warm en zo een gek idee!

Na deze historische en toeristische stad zijn we richting het oosten gereden. Ontzettend veel one-way bridges waar je dus goed naar de overkant moet kijken of er een auto aankomt en een prachtige kust waar we op konden uitkijken. Alle reisdagen duurden ook echt een hele dag, met veel stops om even benen te strekken en de omgeving of het uitzicht te bewonderen, we wisselden ook vaak van bestuurder. De volgende ochtend zijn we naar East Cape gereden, het meest oostelijke punt van Nieuw-Zeeland. Hier heb je een van de eerste zonsopkomsten van de wereld en de meest oostelijke vuurtoren van de wereld! Na een heerlijk ontbijt ging de reis door met onderweg een mooie Maori kerk en een superlange wharf de zee in. 's Avonds zijn we Gisborne in gegaan, hebben we wat mooie foto's gemaakt bij de ondergaande zon op het strand en hebben we een goedkope maar overheerlijke pizza gegeten, wel lekker na afwisseling van het koken in de hostels en Airbnb's.

Volgende ochtend weer op reis om een detour te maken naar het 'Te Urewai national park', waar we 2 uur heen en terug op een grevelweg moesten rijden met veel bochten en heuvels om daarna aan te komen bij een supergroot meer. Helaas hadden we niet alle tijd om een lange hike te doen, want we waren onderweg naar Napier! Daar hadden we een airbnb bij een kiwi in huis, hij was ontzettend aardig en heeft ons veel goede tips gegeven. We konden zijn 3 fietsen lenen, alleen de fietsverhuurder voor een 4e fiets was te lang om te lopen dus ik als echte Nederlander heb een van de andere meiden achterop de fiets genomen en zo hebben we langs het strand gereden. Het was zo heerlijk om weer eens te kunnen fietsen, en het lange pad langs het strand maar ook de stad zelf was perfect hiervoor! Na een mini-wijnproverij in de supermarkt, de echte wijnboerderijen waren iets te ver weg en heel duur, hebben we een typische Hawke's Bay wijn gekocht. 's Avonds met de ondergaande zon over de stad hebben we geproost op deze fantastische reis.

Wellington was de volgende bestemming, de hoofdstad van dit prachtige land. Helaas hadden we niet heel veel tijd omdat we een dag naar de zuidkust zijn gereden, het zuidelijkste puntje van het Noordereiland: Cape Palliser. Het uitzicht, de vuurtoren en de zeerobben die we op de weg terug tegenkwamen waren heel cool. Daar hebben we ook een hike van een paar uur gedaan in de bloedhete zon, om de Pinnacles te zien, nog een natuurwonder die op de foto's te bewonderen is. De dag daarna was het tijd om Wellington te bezoeken, we hebben een overzicht van de stad gekregen door Mt Victoria te beklimmen, hebben de Te Weta cave gezien, waar veel films worden gemaakt, zijn naar het beroemste NZ Te Papa museum geweest, waar je een hele dag kan besteden maar wij helaas maar twee uur hadden, hebben de  Wellington cable car gezien, rondgelopen in de Botanical gardens en zijn we naareen uitkijkpunt geweest met een prachtig strand waar we Paua schelpen hebben verzameld. Niet geheel legaal maar deze schelpen hebben prachtige kleuren en zijn typisch Nieuw Zeelands door de Maori naam, wij kennen ze als abalone.

Vanaf Wellington is het weer tijd om naar het noorden te reizen via de westkust, dat komt volgende keer! Mijn computertijd in de locale bibliotheek zit erop haha. Helaas heb ik niet alles kunnen beschrijven en zou het anders te veel worden, maar dit waren zeker de hoogtepunten! Vergeet ook niet de foto's te bekijken om een beeld te krijgen van mijn reis.

Liefs,
Sylke

Omi

Wat een geweldige belevenis weer.we genieten van je blije snoet zo ver weg,liefs omi.

A message from exact opposite side of the world

Wowieeee, sounds incredibly beautiful! Ella is a little envious of the pictures and so am I! Wat een geluk om langs zoveel mooie bezienswaardigheden te komen in korte tijd! Misschien moet ik toch maar naar NZ komen after all haha :)

Opi

Ha Sylke. Je hebt weer heel wat gezien, een mooie tocht gemaakt en mooie foto's. Fijn dat je dat zo kunt doen en een nieuwe cultuur kunt opsnuiven. Je hebt weer een leuk verslag geschreven.
Liefs en een knuffeltje van opi.

Edwi

Wat een kans Sylke om zoveel van het land te kunnen zien met de girls samen. Ondernemend hoor van jullie.
Super mooie foto's!
X

eriK

hi Sylkiwi,
je hebt je draai helemaal gevonden zo te zien! Leuke vrolijke foto's ook!
Wat lekker dat je zo geniet! Heb je het zwembad inmiddels al uitgeprobeerd?
x