#3 Mijn dagelijkse leven en de eerste tripjes

Heya!

Deze keer zal ik schrijven over mijn dagelijkse routine zodat jullie een beetje een beeld kunnen krijgen van mijn werk als au pair. Daarnaast heb ik ook al wat meer gezien van het land en met de trein gereisd!

Ik heb een werkweek van 30 uur waarbij ik vier schooldagen werk en één dag in het weekend. Daarnaast krijg ik 4 weken betaald vakantie, maar ik heb zelf ook alle schoolvakanties vrij! Genoeg vrije tijd dus.

Ik moet ‘s ochtends alles klaarmaken voor de kinderen en ze naar school brengen omdat de moeder al heel vroeg weggaat, zodat ze eerder thuis kan komen. Ik heb de wekker om 6.30, zorg dat ik eerst zelf klaar ben en dan maak ik de kinderen wakker en geef ze ontbijt. Vaak is Ethan al wakker en heeft hij zichzelf aangekleed en kijkt hij tv. Ik probeer de kamers wat op te ruimen en het bed op te maken. Ondertussen vermaken ze zichzelf, elkaar of doet de tv dat voor hun haha. Allebei de kinderen krijgen lunchboxes mee voor op school, die vul ik met fruit, een sandwich of quice, zelfgemaakte muffin, appelmoes, yoghurt en een snack, maar dit kan ook varieren en mag ik een beetje creatief in zijn. Als ze dan eenmaal het eten op hebben is het nog klaarmaken voor school, tanden poetsen, haar borstelen, dat van Alanah in een staartje doen (wat ze vaak niet wilt), sokken en schoenen aan. Je zou denken dat dat zo gedaan is, maar ik moet er al snel een halfuur voor uittreken.. de kinderen zijn 's ochtends niet zo snel en al helemaal niet bij dit soort kleine dingetjes waar ik ze vaak bij moet helpen. Maar als dan alles gelukt is rond 8 uur, rij ik de kinderen naar school. Ik parkeer op het schoolterrein en breng Ethan naar de kinderdagopvang, soms gaat Alanah mee en andere dagen loopt ze zelf al naar school. Dan rij ik weer naar huis en rond half 9 heb ik tijd voor mezelf!

Ik heb dan een paar uur vrije tijd thuis, totdat ik de kinderen weer op moet halen. Het verschilt een beetje wat ik doe in die tijd. Als het mooi weer is ga ik vaak naar buiten met de hond om een stukje te wandelen of te spelen op de heuvel achterin de tuin. Ik eet mijn eigen ontbijt en maak eigenlijk altijd een smoothie. Daarnaast probeer ik wat creatiefs te doen of wat te tekenen of schrijven. Soms kijk ik een serie of film en op andere momenten ben ik iets aan het bakken. Daarnaast doe ik ook wat huishoudelijke klusjes, zoals de was opvouwen en wegleggen, die G ‘s ochtends uit de wasmachine heeft gehaald, elke week stofzuigen, vaatwasser in en uit ruimen etc. Niet heel lastig dus :).

Om kwart voor 3 ga ik weer naar school met de auto en dan ontmoet ik Alanah eerst op de speelplaats waar ze meestal een halfuur speelt met haar Iraanse vriendin Baran, en ik zit dan vaak met haar moeder te kletsen, wat niet altijd vloeiend gaat aangezien hun gezin pas voor 6 maanden in Nieuw-Zeeland is. Na een halfuurtje halen Alanah en ik Ethan van de kindy naast de school. Dan rijden we naar huis en spelen ze wat samen, krijgen ze een snack en als G dan niet thuis is verzorg ik het eten voor de kinderen. Maar vaak is G al rond een uur of 5 thuis. Op dat moment is dan mijn werkdag afgelopen maar ik vind het nog wel gewoon gezellig om in de woonkamer bij de kinderen te zitten en zelf ook avondeten te nemen en met G te praten over onze dagen en vanalles en nogwat. Om 6 uur gaan de kinderen onder de douche en legt G ze in bed, vaak komt Alanah dan naar mij toe om te vragen of ik haar een verhaaltje voor wil lezen en dat vind ik zelf ook leuk. Als je denkt dat je dan een rustige avond hebt zonder kinderen, dan heb je het mis. De kinderen vinden het gezellig om samen nog stiekem in een slaapkamer te spelen en Alanah wil de laatste tijd dat we haar wiskunde sommetjes geven. Gelukkig wordt Ethan na een halfuur moe (of G zorgt dat ze op hun kamer blijven) en dan hoor je hem zachtjes snurken en haar tegen zichzelf en de lego praten :).

Meestal zitten G en ik dan in de woonkamer wat te lezen of kletsen met een kopje thee. Omdat G zo vroeg op staat voor werk is het ookal vroeg bedtijd voor haar, rond 8 uur ga ik dan ook naar mijn eigen kamer om nog wat te lezen en dan is het al lampen uit en slapen maar!

De dag dat ik in het weekend werk is meestal zondag en dan ga ik de hele middag naar een park (of met slecht weer een indoor playground) met de kinderen, zo heeft G wat tijd om aan haar studie te werken. Dat is echt super chill want ik zorg dat de kinderen weten waar ik zit en dan komen ze zelf naar me toe als er iets aan de hand is. Ondertussen kan ik dan genieten van het weer of mijn boek.

Als ik dit zo lees is het best een saaie routine, maar met kinderen is niks saai. Ze zorgen er wel voor dat er iets speciaals gebeurt haha! Gelukkig zijn er ook ontzettend veel andere au pairs in de omgeving. Zo is er een whatsappgroup - die vol zit - met 250 au pairs allemaal in de buurt van Auckland! Daarnaast zijn er ook wat au pairs uit de buurt waar ik gezellige dingen mee kan doen.

Meteen de eerste zaterdag ben ik na wat mailcontact naar de roeiclub gegaan op Te Atatu Peninsula, zo’n 20 minuten rijden met de auto. Helaas was er geen plek in de boot maar na een rondleiding heb ik wel een goede indruk gekregen van de club. Door een berichtje in die mega groep heb ik na het roeien een Duitse au pair uit Te Atatu ontmoet en hebben we een mooie wandeling rond het schiereiland gemaakt. Met zowel een stralende zon en stromende regen binnen 10 minuten, typisch weer van Nieuw-Zeeland!

De tweede week ben ik voor de tweede keer naar de mall op 10km afstand gegaan. Daar heb ik met twee andere Duitse au pairs afgesproken en dat was heel gezellig. Het ene meisje woont aardig dicht bij mij en heeft ook een kind op dezelfde school dus dat was super toevallig.

Die zaterdag ben ik ook naar Auckland City Centre gegaan met een Duits au pair meisje die ik al vanaf de oriëntatie kende. Het was heel fijn om weer even een bekend gezicht te zien en alles vanaf het begin te kunnen bespreken. Auckland is niet zo heel groot en in een dag heb ik ook wel het gevoel gehad dat ik alles heb gezien. De haven was vooral heel mooi en niet onverwachts dat Auckland ‘the city of the sails’ wordt genoemd. We hebben de winkelstraat doorgelopen, super leuk ergens op een pleintje gezeten met allemaal food trucks, muziek en picknicktafels dichtbij het water.

Het openbaar vervoer is hier trouwens goed. Ik heb nu een paar keer met de trein gereisd en ben erg blij dat Swanson een (eind)station heeft! Het systeem is een beetje hetzelfde als de Nederlandse, met een ATHOP Card die je moet inchecken, alleen is het dan veel goedkoper. De trein is een beetje zoals een combinatie van een luxe tram of een open trein, hartstikke prima. Dit treinstelsel is ook alleen voor Auckland en de buitenwijken, niet naar de rest van het eiland.

Nou ik denk dat dat al wel weer genoeg leesvoer is haha! Volgende blogs zullen nog meer van mijn tripjes zijn. Ik hoop dat jullie het weer leuk vonden en vergeet niet om ook bij de foto’s te kijken! Daarnaast mag je me altijd vragen stellen en vind ik het super leuk om de reacties te lezen, bedankt daarvoor!

Liefs, Sylke

Reacties

Reacties

Arend

So nice to hear about your adventure and read your stories. What a great thing to do! Living life to the full! Liefs?

Opi

Ha, lieve Sylke. Fijn je verhaal te lezen, zo uitgebreid wat je allemaal doet.Een volledige dagtaak met vrij uurtjes tussendoor. Leuk dat je ook van mooie tripjes kunt maken met andere doet. Dank jewel dat je ons zo op de hoogte houdt, ook met foto's.
Liefs opi?

Opi

Hoi,Sylke,
Er zijn 'n paar zinnen door elkaar gehusseld. Hoe ??. Lijkt wel stom.?

Omi

Weer een heel leuke blog.je bent heel zorgzaam met je kinders.
Heerlijk om met anderen samen de omgeving te verkennen,ik zei al wat een bofkont.
Liefs dikke tuut .

eriK

Hoi Sylkiwi,
leuk hoor, zo te lezen vermaak je je goed! En als je je verveelt kun je altijd nog een beetje gaan driften met die Mazda!
veel plezier verder weer!
Liefs nonkel E

Oma Loekie

Wat een leuke foto van jou met de hond sylke. Je hebt best veelvrije tijd op een dag, maar ook in een week en die heb je al heel goed benut: met uitstapjes en contacten. Leuk om je dagindeling te lezen; ik zie het voor me, je bent wel lekker bezig hè.
Liefs, oma loekie

Tessa

Heei Sylke! Superleuk om dit te lezen en het klinkt echt alsof je het naar je zin hebt met het werk en het gezin en de uitstapjes :) Geniet van de omgeving en de mensen en maak mooie herinneringen! Liefs, Tessa

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!